БОЛТИШКА

Подивитись на мапі можна тут

Рівно на південь, приблизно на відстані 3 км від кінця нашого села Потоки, розташувалося село Болтишка, з яким наша родовід мав певні зв'язки. Тому цей населений пункт ввійшов в мій твір.

Згідно звіту за 1883 рік, первісна назва села була Ново-Київка. Мій батько вказував, що дійсно цей населений пункт був заснований вихідцями з Київщини. На 1 січня 1908 р. населення цього села було 263 душі і входило до складу Олександрівської волості. Це село згадується в літописах десь наприкінці першої половини ХІХ ст.. За станом на 1 січня1925 року в селі було 78 хат. Мешканці займали землю площею 570 десятин. На одного господаря приходилося в середньому 7,3 десятин землі, а на одну душу - приблизно 2,2 десятини. Населення 254 душ, з яких чоловіків - 122 душі, а жінок - 132 душі. Село майже не розвивалося, а населення з 1 січня 1908 р. навіть зменшилось на 9 душ. Для порівняння нагадаю, що на 1 січня 1925 р. в нашому селі населення було вже 807 душ, що більше ніж втричі. В селі Болтишка було вдосталь кришталево-чистої питної води, яку видобували з колодязів. Діяв вітряний млин. Незважаючи на невелике поселення, в селі була своя сільрада. Село Болтишка являється батьківщиною моєї бабусі Василини. "Приютило" на це село також рідну сестру мого дідуся Ганну Микитівну Манко і, як виявилося, навічно. Таким чином родовід Манко широко розповсюдився в селі Ново-Київка, звичайно по жіночій лінії. Відбувся, якщо можна так сказати, обмін родоводами - Сухом'яси з'явилися в селі Потоки, а Манко - в селі Болтишка. Завдячуючи саме цьому населеному пункту, мені вдалося зрушити із "мертвої зони" питання походження в нашому прізвища "Більницькі". Взагалі пошуки возз'єднання наших пращурів із іншими родинами я не припиняв на протязі всього терміну праці над родословієм і інколи після виснажливої роботи загоралася щаслива зіронька. Одна із таких зірок запалала, правда не на повну потужність, 3 лютого 2005 року під час спілкування із троюрідним братом по батьківській лінії Олексієм Леонтійовичем Раждою із села Болтишка стосовно родоводу Більницьких. Для наочного ознайомлення із наслідками цієї розмови подаю схему стосунків між родоводами - Більницькі та Манко

Мені вдалося встановити родові стосунки із одним із загадкових родоводів Більницьких. Як бачимо зі схеми, наш рід Більницьких мали зв'язки по батьківсько - дідусевій лінії, а не, як помилково я вважав, по лінії бабусі Василини. Мій батько був двоюрідним дядьком Івану та Олександру Григоровичам Більницьким, а вже мені вони доводилися троюрідними братами.

На жаль мені не вдалося разом з троюрідним братом Олександром 14 лютого 2006 року встановити родові стосунки між Більницьким Федором та його дочкою Марією Федорівною, які мешкали в селі Щорск.

Зазначу, що ми, діти Федора та Анастасії Манко, жодного разу не зустрічалися із двоюрідними тітками, зокрема Кузьменко (Манко) Явдохою Іванівною, а щодо дядьків, то знаний нами був лише контужений під час Харківської операції в другій світовій війні Василь Іванович, який часто заходив до нас в гості в село Потоки. Якби не його візити, то ми б не знали взагалі нікого. Другий двоюрідний дядько Федір чи Алфей працював вчителем, служив моряком на Балтійському флоті, де його застала війна і під час одного із боїв він загинув.

Причину не зовсім здорових родових відносин я пояснив в розділі "Земля".



ПОКРОВКА

Подивитись на мапі можна тут

Згідно офіційного переписного звіту за 1859 рік, який було видано аж в 1863 році, в селі Покровка 59 хат, які простяглися вздовж Рекалової балки. Населення: чоловіків - 192 душі, жінок - 190 душ. Відстань до повіту - 55 км. Спочатку село мало назву Милорадовиче, яке відповідало прізвищу землевласниці Милорадович Софії Миколаївні. Її чоловік служив в царській армії в чини полковника, а вона займалася господарством, яке було розташовано на землі площею 2344 десятини і простягалося аж до нашого ще зовсім невеликого села, а відстань від основного села Милорадовиче до меж села Потоки сягало понад 8 км. Для обробітку землі звідти щоденно приїжджали наймані робітники на що витрачалися певні кошти. З метою зменшення транспортних витрат, підвищення продуктивності праці тощо Софія Миколаївна вирішала заснувати окремий хутір в межах свого господарства для постійного мешкання найманців.

Доля випала розміститися цьому хутору на пагорбі біля з'єднання водних джерел Рекалового-Ковалівсько-Кудашевського напрямків, де за станом на ХХ століття існували потреба у сховищі вибухових речовин Кудашівського гранкар'єра.

Вивчаючи слово "Рекалове", істини не знайшов, бо ні свідки, ні друковані видання пояснення не дали. Тому маю лише припущення. На перший погляд, слово близьке до людського прізвища Рекалов, але такої особи там не було, і на цій основі припущення відхиляється. Постає інше. Ця назва відноситься до балки, де тече невеликий струмок, що дає перші натяки про назву річечки. Свідки вказували, що в тій річці чомусь водилася велика кількість раків. Тому її мабуть нарекли іменем Ракалова - річка, де раків ловлять. Це припущення є більш реалістичним. Навіть я в свої дитячі роки ходив з однолітками на цю річку ловити раків і завжди повертався з повною торбиною. При вимовлені назви буква "а" перейшла в "е", мабуть людям так легше вимовляти.

В зв'язку з тим, що на пагорбі був бідний рослинний світ, першопоселенці надали йому назву "Лисий хутір".

Про дійсне існування цього хутора та господарства землевласниці С. М. Милорадович я мав свідчення живих істориків-аматорів, зокрема Віри Трохимівни Яременко 1924 р.н., надані мені 24 червня 2001 року.

За її словами: "рідний дідусь Лука Філіпченко працював у наймах у землевласниці Милорадович і на початку мешкав в селі Милорадовиче (сучасне село Покровка). Але на основі економічних розрахунків Софія Миколаївна довела, що вигідніше їй буде заснувати на окраїні своїх володінь новий хутір і поселити там робітників, що було і виконано.

Тому із перших поселенців цього хутора був рідний дідусь Лука Філіпченко. Рік заснування хутора я не знаю, але точно мені відомо зі слів пращурів, що землевласниця Софія Милорадович з'явилася в наших місцях десь в 1859 році, викупивши значну площу землі. Дідусь згадував, що її чоловік був військовим і інколи приїздив до дружини.

В цьому хуторі в 1900 році народилася моя мати Наталія і цей факт вказує на, що хутір існував вже в ХІХ столітті.

На цій основі я роблю висновки, сучасне село Покровка є праматір'ю села Скелеватка, яке було засноване завдяки існуючому Лисому хутору".

Після смерті засновниці села Милорадович християнські духовні лідери майже негайно затушували ім'я Софії, і село отримало назву на честь свята Покрова. Чому так було? За переказами, які передаючись із уст в уста, дійшли до нашого часу, Софія була зрівноваженою та милосердною жінкою, і до своїх кріпаків вона відносилася не як до робочого скоту, а як до колег по веденню господарства. Землевласниця, маючи в своєму "штаті" кріпаків обох статей розуміла, що вони, як люди, не могли утриматися від виконання обумовленого природою закону про продовження людського роду і тому мали свої родини. Одним із доказів саме таких відносин між діючими особами може слугувати факт народження мого прадіда, що сталося під кінець 50-х років ХІХ століття, батьки якого були кріпаками. Звичайно, більшість родинної історії залишалася про події минулих часів. Після розкріпачення всі без винятку кріпаки не забажали розірвати добрі стосунки із землевласницею і залишилися при її дворі вже на правах вільних робітників, зокрема незнаний моїм поколінням наш рідний прадід Філіпченко.

Але після смерті Софії Миколаївни заснований нею населений пункт неправомірно перейменували в село Покровка. Назва пов'язана із кровопролитною війною християн супроти костантинопільців, яким нібито допоміг досягти перемого Покров-амофор. Я деталей цього дійства не знаю і тому прошу, тебе Шура, їх віднайти і викласти на сторінках свого твору для освітлення запаморочених односельців".

Я, виконуючи прохання Віри Трохимівни, передруковую дослідження визначних вчених-істориків Брокгауза та Єфрон (том 47-ХХІV. 1989р. С-П. сторінка 251): "покров пресвятої Богородиці - це свято православної церкви (1 жовтня), установлений в пам'ять подій, минулих в Константинополі в середині Х століття. Імперія вела в цей час війну із сарацинами, і місту загрожувала небезпека. В указаний день святий Андрій юродивий і його учень Єпифаній знаходячись в Влахернському храмі під час всенощного бдіння, побачили в повітрі Божу Матір із сонмом святих, які молидися про мир і розгорнули свій Покров - омофор над християнами. Греки були підбадьоренні і сарацини були розбиті. На честь Покрови Божої Матері існує акафіст - церковні хвальні пісні та молитви".

Слово "Покров" походить від дія слово "покривати" (Даль, стор. 246. -7, том 3. 1882р.). Слово "омофор" має грецьке походження і означає частину архієрейського облачання, одягання (Даль, том 2, стор. 673).

Ці слова взяті тому, що Богомати розгорнула покров-омофор на зразок покривала над греками-християнами.

Сарацини - народ, що мешкав в Аравії. На початку це були кочові племена, а в середні століття християни віднесли це слово до всіх арабів, а опісля до мусульман, але саме слово залишається не виясненим (Брокгауз - Єфрон, стор. 420, том 56-ХХVІІІ-а 1900 рік, С-П).

Під кінець 80-х років ХІХ століття на честь Софії Милорадович назвали залізничну станцію Милорадівка - і ця назва існує і понині.

Із селом Покровка наш родовід мав шлюбні відносини, а саме, дочки Якова Манко (це материнська лінія) були замужем за Покровським чоловіком, де і мешкали.

В моїй пам'яті про цей населений пункт залишилися такі спогади. В селі була середня школа, в якій вчителька ботаніки зорганізувала куточок рідкісних рослин. Про цей факт дізналися вчителі потокської НСШ і одного дня ми, її учні, здійснили пішу екскурсію на чолі з Іваном Трохимовичем Карабаш.

Зазначу, що відстань між нашими селами була біля 8 км, а туди і назад вже 16 км, які ми, діти 12-13 років, мужньо долали пішки, щоби побачити диво-рослини.

Під кінець 40-х років ХХ століття ввійшло в моду в літній період оздоровлювати дітей в так названих піонертаборах. Моєму батькові дісталася одна така путівка і, звичайно, нею скористалася "золота дитина" - так батьки називали рідного брата Івана. Але за своєю будовою табір мав паростки насилля - підйом, фіззарядка, сніданок, коли ще їсти не хочеться, екскурсії тощо. Такі насильницькі дії Івану не сподобалися і коли батько разом зі мною поїхав його навістити, то він зі сльозами на очах ухопився за руку батька і не пішов від нього. Тоді батько вирішив замість нього залишити мене, але мені дитині табірні порядки також не сподобалися, і в однин із днів, повідомивши піонервожату, я втік із цього "оздоровчого піонертабору", добираючись до рідної хати пішки.



ОЛЕКСАНДРІВКА

Подивитись на мапі можна тут

Хат - 42, населення - 334 душі (список за № 1161). Відстань до повіту - 40 км. Із цим селом пов'язана доля матері нашої бабусі Василини, яка, вийшовши заміж за Макара Прошу, відмовилася від доньки. Мабуть, вітчим не забажав клопотатися з чужою дитиною.

Бабуся в ранньому віці працювала в наймах у німецької барині, яка ставилася до неї надзвичайно добре. В 1854 році в цьому селі з'явилися два генерал-майори, які за заповітом отримали землю. Князь Микола Миколайович Манвелов мав 2658 десятин, а його рідний брат Олександр - 2696 десятин. Це були найбагатші землевласники в цьому регіоні. Тому серед людей село Олександрівка називалося Манвелово, яке з часом вимовлялося як Мангелово, буква "в" змінилася на букву "г".

Літописець Феодосій зазначив, що в 1690 році це місце мало назву "Оврагъ Кузьминъ" і значилося в числі населених пунктів козаків-зимівників.

Після занепаду Січі в 1779 році ці землі дісталися поручику Івану Степановичу Руденко, де він заснував слободу за своїм іменем - Іванівну. Але після смерті царська влада стерла цю історичну назву, перейменувавши вже не слободу, а село Іванівну на Олександрівку - на честь імператора Росії.

Вже в 1782 році в селі було постійних мешканців 128 чоловік і 87 жінок. Як бачимо, наявність чоловіків значно перевищувала за чисельністю осіб жіночої статі, і це явище існувало аж до початку ХХ століття, коли час поміняв ролі - жінок стало забагато. 15 жовтня 1795 року на кошти Івана Степановича Руденко була збудована і освячена Іоанно-Предтеченська церква. Із слободи Мануїлова Ново-Київка московської волості 9 вересня 1795 р. на прохання Івана Руденко до цієї церкви був направлений священик Іоанн Жеребецький.

Ця церква проіснувала майже 100 років. У 1984 р. На її місці була збудована нова церква, про яку в "Справочной книге Екатеринославской епархии" дана наступна інформація:

Книга

Мешканка села Болтишка Явдоха Католик (Сухом'яс) згадувала, що за рівнем архітектурного планування церква мала чудовий вигляд і була збудована на віки.

Церква

Але з приходом до влади комуністів вона була зруйнована: заклали вибухівку і підірвали. Мої батьки згадували, що звідти вони привезли червону цеглу і склали в хаті руську піч.

Із зростанням населення село Олександрівка отримало статус волосного центра.



АЛФЕРОВЕ

У Вікіпедії значиться таке:
Алферівська волость — адміністративно-теріторіальна одиниця Верхньодніпровського повіту Катеринославської губернії.

Станом на 1886 рік складалася з 18 поселень, 18 сільських громад. Населення — 3601 особа (1860 чоловічої статі та 1741 — жіночої), 627 дворових господарств.

Земля волості
Площа, десятин У тому числі орної, десятин
Сільських громад 3597 2570
Приватної власності 35513 11117
Іншої власності 67 67
Загалом 39177 13754

Найбільші поселення волості: